Transportul public din comuna Giroc și rutele către Timișoara și Chișoda sunt grav afectate, după ce șoferii și taxatoarele companiei „Giroceana” au declanșat, marți dimineață, o grevă japoneză. Protestul a început la ora 5, iar locuitorii au fost surprinși să vadă autobuze și microbuze inscripționate cu mesaje de grevă, în timp ce personalul purta banderole albe în semn de nemulțumire, conform: https://renasterea.ro/
Nemulțumiri legate de conducere și presiuni asupra angajaților
Protestatarii acuză actuala conducere a companiei „Giroceana” de presiuni și intimidări la locul de muncă. Conform declarațiilor angajaților, directorul Emil Șerpe, fost administrator public în Primăria Giroc, ar fi instaurat un climat de teamă, utilizând comisii disciplinare și audieri pentru a sancționa salariații. Unul dintre principalele reproșuri aduse conducerii este faptul că șoferii sunt trași la răspundere pentru presupuse nereguli minore, cum ar fi plecarea din stație înainte ca toți pasagerii să fie urcați.
Situația s-a tensionat și mai mult odată cu angajarea lui Patriciu Rușeț, fost director adjunct al STPT, pe o poziție de conducere creată fără concurs, având ca obiectiv „managementul și atragerea de fonduri europene”. Însă, angajații susțin că firma nu este eligibilă pentru astfel de finanțări în următorii doi ani, ceea ce ridică semne de întrebare asupra necesității acestui post.
Suspiciuni privind contractele de reparații și pierderile financiare
Un alt motiv de nemulțumire îl reprezintă gestionarea fondurilor și colaborarea dintre „Giroceana” și firma Alfa Star Impex SRL, care a câștigat contracte pentru reparația vehiculelor companiei, în ciuda faptului că obiectul său principal de activitate nu include serviciile de service auto. Potrivit unor documente interne, costurile reparațiilor efectuate de Alfa Star Impex au fost considerabil ridicate:
- Pe 10 ianuarie 2025, microbuzul Mercedes Sprinter TM 44 PCG a fost reparat pentru 4.795,69 lei
- Pe 10 februarie 2025, un alt microbuz, fabricat în 2011, a fost reparat pentru 29.278,41 lei (aproape 6.000 de euro), însă după doar cinci zile de funcționare s-a defectat din nou
Aceste cheltuieli ridică semne de întrebare, mai ales în contextul în care „Giroceana” a înregistrat pierderi de milioane de lei în ultimii ani, iar numărul angajaților a scăzut de la 107 la 74.
Context politic și posibile interese personale
De asemenea, protestatarii și locuitorii Girocului privesc cu scepticism relațiile dintre Emil Șerpe, Patriciu Rușeț și Alfa Star Impex SRL. Aceștia subliniază că firma a fost favorizată în repetate rânduri, obținând contracte importante cu Societatea de Transport Public Timișoara în perioada în care Rușeț deținea funcții de conducere acolo.
În plus, Alfa Star Impex a câștigat în 2023 o licitație pentru transport public în județul Caraș-Severin, cu un contract în valoare de peste 33 de milioane de lei, iar în primele trei luni din 2025 a încasat deja aproape 16.000 de lei de la „Giroceana”. Coincidențele sunt greu de ignorat, mai ales că Emil Șerpe este originar din județul Caraș-Severin, la fel ca firma Alfa Star Impex.
Reacții așteptate din partea autorităților
În timp ce transportul local rămâne paralizat, locuitorii Girocului sunt nevoiți să găsească alternative pentru deplasare. Angajații „Giroceana” spun că vor escalada protestele dacă nu vor fi luate măsuri pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și transparența în gestionarea companiei.
Se așteaptă reacții oficiale din partea lui Emil Șerpe, Patriciu Rușeț și a primarului comunei Giroc, Dan Vârtosu, cu privire la revendicările protestatarilor și la acuzațiile referitoare la administrarea fondurilor publice ale companiei.