În contextul extinderii rețelei de autostrăzi din România, apar primele tuneluri forate pe șoselele de mare viteză. Conform unei analize, țara noastră are în plan construirea a nu mai puțin de 73 de tuneluri în următorii 10-20 de ani, conform: https://hotnews.ro/
Deocamdată, un singur tunel este în construcție, lângă Curtea de Argeș, având 1,35 km lungime și două galerii separate. Cel mai lung tunel planificat va măsura aproape 3 km.
În prezent, România dispune de un singur tunel pe autostradă, de 340 metri, pe A1 Sibiu – Orăștie, construit prin metoda „cut & cover”. Primul tunel forat pe o autostradă, situat pe A1 Sibiu – Pitești, este realizat prin tehnologia NATM (New Austrian Tunneling Method).
Printre cele 73 de tuneluri planificate se numără și celebrele „tuneluri pentru urși” de pe secțiunea lipsă a Autostrăzii Lugoj – Deva, ce vor avea 2,13 km lungime și vor fi construite de UMB și Euro-Asfalt pentru aproximativ 1,83 miliarde de lei. Aceste tuneluri vor permite păstrarea culoarelor de tranzit pentru fauna sălbatică. Asociația Pro Infrastructura estimează că proiectul ar putea fi finalizat în 2027.