Pentru credincioșii ortodocși sârbi din județele Arad, Caraș-Severin, Mehedinți și Timiș, Episcopia Ortodoxă Sârbă din Timișoara joacă un rol crucial în viața religioasă și comunitară. Cu toate acestea, în ultima perioadă, instituția a fost supusă unor controverse legate de angajații săi și gestionarea banilor pentru plata salariilor.
Episcopia Ortodoxă Sârbă de Timișoara este condusă în prezent de episcopul-administrator delegat, Lukijan Pantelić, care de fapt e episcop de Buda, numit de Patriarhia Ortodoxă Sârbă Belgrad. În România, în calitate de vicar administrativ, activitatea de conducerea Episcopiei îi revine preotului vicar Marinco Markov.
Potrivit unor surse din cadrul Episcopiei Ortodoxe Sârbe din Timișoara, mulți angajați neclericali ar figura pe statele de plată, dar nu primesc salarii reale. Banii ajungând în alte buzunare decât cele ale angajaților. În fiecare an, Episcopia primește peste 2 milioane de lei ca sprijin pentru plata salariilor de la Secretariatul de Stat pentru Culte.
„Un angajat la Episcopie, plecat la muncă în Grecia”
Unul dintre cazurile care atrag atenția este cel al lui Lazăr Acimov, care a fost angajat la Episcopie timp de mai mulți ani, inclusiv în perioada în care a lucrat în străinătate, în Grecia. Acesta a recunoscut că a beneficiat de un astfel de aranjament, în care a figurat ca angajat al Episcopiei în timpul absenței sale din țară. Într-o discuție cu reporterul nostru, el a declarat:
Reporter: Bună ziua, sunt jurnalist. Dumneavoastră sunteți angajat al Bisericii Ortodoxe din Timișoara, al Episcopiei, mai sunteți în momentul de față?
L.A.: Da, sunt!
Reporter: Am o situație în care dvs. erați angajat și în momentul în care erați plecat în Grecia la muncă, cum s-a întâmplat lucrul ăsta? Ați fost plecat o perioadă în Creta, la muncă?
L.A.: Nu, în Grecia, în Rodos, da.
Reporter: Și în aceeași perioadă erați și angajat la Biserică. Știați lucrul ăsta?
L.A: Da, știam!
Reporter: Și cum s-a întâmplat? Adică, știți că legal nu este, să fiți și angajat și să fiți plecat și din țară?
L.A.: Da, am cerut de la preot liber …
Reporter: Liber sub ce formă, adică că văd că figurați cu salariul încasat? Ați luat dvs. salariul sau l-a luat altcineva? Pe ce perioadă ați luat?
L.A.: La perioadă în care am fost plecat? Era două luni, două luni jumate….
Reporter: Deci dvs. spuneți că n-ați luat salariul? Cu ce vă ocupați? La biserică?
L.A.: Eu sunt îngrijitor, tot ce înseamnă din jurul bisericii îngrijitor, la biserica. În Timișoara, în Traian.
Reporter: Bun și acum sunteți în continuare angajat?
L.A.: Da
Reporter: Vă luați salarul la zi? Adică sunteți plătit la zi?
L.A.: Da, plătit la zi!
Reporter: Două luni spuneți că ați pe fost plecat? În ce perioadă era asta? Între ce ani?
L.A: A fost de mult, nici nu mai știu acum, câți ani, înainte să o cunosc pe soția mea. Adică cel puțin cinci ani, nu știu, poate cinci-șase. Era o perioadă când eram și student și în vară mi-a picat bine să merg
Reporter: Eu acum vă spun sincer de ce v-am sunat, pe statele de plată de la Episcopia Ortodoxă Sârbă, figurează mai mulți angajați care de fapt ori nu sunt angajați, ori la fel ca dvs. au fost plecați o perioadă din țară, dar salariile s-au plătit în continuare.
L.A.: Banii s-au dat unui băiat, care mi-a ținut locul.
Reporter: Deci, el practic nu era angajat cu forme legale, dar cât ați lipsit v-a ținut locul?
L.A.: Da
Reporter: La mine, figurați cu mai mult de două luni plecat…
L.A: Am fost mai mult de două luni, nu mai știu cât să vă zic.
Reporter: La mine apăreți cu nouă luni
L.A: Da, pe mai mulți ani.
În ciuda faptului că actele oficiale indică că acești angajați neclericali sunt plătiți, mulți dintre ei sunt angajați fictiv și banii pentru salarii nu ajung niciodată în mâinile acestor angajați.
Nu mai lucrează la Episcopie, dar primește informare că-i sunt plătite drepturile la stat
Un alt caz ilustrativ este cel al unei persoane pe care o vom numi Dragan, pentru a îi proteja identitatea, deoarece a fost una din sursele de la care a pornit acest articol. Dragan a fost angajat al Episcopiei Ortodoxe Sârbe și ulterior s-a transferat cu locul de muncă.
Cu toate acestea, susține că Episcopia continuă să-i plătească contribuțiile salariale la stat, sugerând că salariul său este încasat de altcineva.
„Eu am fost plecat de mai multe ori de la ei. Am fost și în Germania și acum sunt plecat, dar eu figurez în continuare ca angajat, deși nu mai sunt la ei. Primesc pe email contribuțiile de la pilonul doi de pensii și încă apare Episcopia care îmi plătește obligațiile la stat, deși eu nu mai lucrez la ei. Am fost și la DNA pentru asta. M-au chemat ei, ca martor, nu am depus eu plângere. Le-am spus tot ce știu. Am spus că luam salariile cu întârziere că erau diferențe, că semnam un fel de dispoziție de plată, în alb, în care ei treceau ce sumă vroiau. Mi-au spus cei de la DNA, că pe ei îi interesează aia mari și că m-au chemat să vadă dacă sunt de partea dreptății sau sunt cu ei. Eu le-am spus tot ce știu,” ne-a declarat Dragan.
Episcopia Ortodoxă Sârbă: O instituție cu controverse
Episcopia Ortodoxă Sârbă din Timișoara gestionează 56 de parohii ortodoxe sârbe și 5 mănăstiri, servind o comunitate de 14.385 de credincioși, care păstrează calendarul Iulian (stilul vechi). De asemenea, preoții și candidații la preoție urmează studii în Serbia și în România, contribuind la viața religioasă și culturală a acestei comunități.
Aceste dezvăluiri ridică semne de întrebare serioase cu privire la modul în care se gestionază fondurile și angajările în cadrul Episcopiei Ortodoxe Sârbe din Timișoara. Este esențial să se investigheze aceste aspecte și să se asigure transparență și legalitate în administrarea resurselor bisericești. Aceasta nu este doar o problemă internă a Bisericii, ci și o chestiune de interes public și de integritate în gestionarea banilor contribuabililor.
Am încercat să obținem clarificări de la vicarul Marinco Markov, care susține că nu este persoana potrivită pentru astfel de întrebări și că cei responsabili pentru angajări sunt preoții din parohii, care ar trebui să răspundă pentru aceste controverse.